Det är viktigt att du som medlem ansöker om tillstånd att hyra ut din bostadsrätt i andra hand. All uthyrning ska godkännas av styrelsen i förväg.
Enligt våra stadgar och ordningsregler ska andrahandsuthyrning vara godkänd av styrelsen. Föreningen beviljar tillstånd för max ett år, sedan måste en ny ansökan skickas in om andrahandsuthyrningen ska fortsätta.
Läs noggrant igenom Uthyrning i andra hand - detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst innan ni ansöker om uthyrning av ert boende, kontakta oss gärna om några frågetecken kvarstår.
Ansökningsblankett samt regler finns i de separata dokumenten här på sidan. Om du surfar med Chrome eller har Adobe Reader installerat så kan du fylla i blanketten direkt på datorn. Då slipper du skriva för hand, men du måste ändå skriva ut och signera blanketten innan du skickar den till föreningen.
Följande text finns i våra ordningsregler angående andrahandsuthyrning:
13. Andrahandsuthyrning
13:1 Uthyrning av våningen i andra hand kräver styrelsens godkännande. Begäran om detta ska vara skriftlig och ange skälet till uthyrningen, vem som ska hyra våningen samt de villkor som har avtalats. Skulle medgivande på grund av ändrad lagstiftning inte längre krävas, ska istället följande gälla. Den som har avtalat om andrahandsuthyrning av våning ska underrätta styrelsen om detta. Underrättelsen ska åtföljas av kopia av det skriftliga avtalet om andrahands uthyrningen, tillsammans med en skriftlig förklaring från hyresgästen att denne tagit del av föreningens stadgar och dess ordningsregler.
13.2 Vid andrahandsuthyrning är det viktigt att avtala bort hyresgästens besittningsskydd. För detta behövs hyresnämndens godkännande. Kontakta nämnden som då tillhandahåller en särskild ansökningsblankett för ändamålet. Notera också att föreningen enligt sina stadgar tar ut en förhöjd årsavgift vid andrahandsuthyrning.
Dokument
![]() |
Ansökningsblankett om andrahandsuthyrning |